Mätt i magen och "Tema saffran"

Sitter här på ektion i skolan och borde verkligen arbeta mer med arbetet som s ka vara inne på måndag, men jag kände för att slänga in ett inägg här i bloggen först.

Jag och min classmate var alldeles nyss på lunch vilket var en blandning av pasta med olika såser. Det var faktiskt riktigt gott, i alla fall för en pastaälskare som jag:)

Apropå min kära classmate, hon har gått runt och snackat om saffran en längre tid nu, och visst är det gott?! Tänkte därför tillägna denna vecka åt just saffran. Har du några seciella recept som innefattar saffran, feel free to send it to me!

Tänkte börja med en gammal hederlig följeslagare: Lussekatten! (recept från tasteline.com)

Du behöver:
1 paket  jäst, (50 g) gärna för söta degar
100 gram  smör, eller margarin
5 dl  mjölk
250 gram  kesella, gärna kesella lätt
2 påse  saffran, (1 g)
1,5 dl  sirap, gärna baksirap
0,5 tsk  salt
1 kg  Kungsörnen Kärnvetemjöl, ca (1.7 liter)
Garnering till Lussekatter
  russin
Pensling
1 st  ägg


Gör så här:
(Ca 50 st Lussekatter)

Lussekatter
1.Smula ner jästen i en degskål. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37ºC(fingervarmt).

2. Häll degspadet över jästen och rör om så att jästen löser sig. Tillsätt övriga ingredienser men spar 1 dl av mjölet till utbakningen.

3. Arbeta degen kraftigt tills den blir blank och smidig. Tillsätt mer mjöl om degen känns kladdig.

4. Låt degen jäsa under bakduk ca 40 minuter.

5. Knåda degen lätt på mjölat bakbord. Baka ut degen till lussekatter (eller egna förslag). Lägg dem på smorda eller bakplåtspappersklädda plåtar. Garnera med russin.

6. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter.

7. Sätt ugnen på 250ºC.

8. Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen, 5-8 minuter. (Stora figurer gräddas i 225ºC, 10-15 minuter.) Låt svalna på galler under bakduk.

http://www.aperitif.no/oppskriftsbilder/99610/Lussekatter-225b.jpg


Hope you enjoy:)

/S

Kommentarer
Postat av: Classmate

hahah! :)

2008-12-03 @ 17:58:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0