Sorry

Ledsen för dålig uppdatering. Har inte riktigt prioriterat bloggen, fy fy. Nu har jag iaf så gott som skrivit klart mitt arbete som ska vara klart till på måndag, har suttit med det i tre timmar nu, så jag känner mig ganska duktig;p

Om jag orkar nu ikväll tänkte jag baka saffransbiskvier, ni vet de jag skrev om för några dagar sedan.

Och eftersom det fortfarande är tema saffran tillägnat min vänliga vän kommer är ännu ett recept med saffran i:

Kladdkaka med saffranskokta päron (24 bitar)


http://www.tasteline.com/recept/Kladdkaka_med_saffranskokta_paron










4 st  päron, gärna gråpäron
1 paket  saffran, (1/2 g)
1 dl  strösocker
3 dl  vatten
Kaka
200 gram  smör
4 dl  strösocker
2 dl  muscovadosocker, mörkt
4 st  ägg
6 dl  vetemjöl
1 msk  kardemumma, malen

1. Skala päronen, halvera och kärna ur dem och skär dem i klyftor. Mortla saffran och 1 msk socker till ett fint pulver. Koka upp det tillsammans med resterande socker samt vatten i en kastrull. Lägg ner päronklyftorna och låt koka i tre minuter. Ta av plattan från spisen och låt päronen svalna i lagen.

2. Värm ugnen till 175 grader. Lägg två bakplåtspapper omlott i en ugnsform (ca 20x30 cm).

3. Lägg smöret i en skål och smält det på svag värme i mikron. Rör ner socker, muscovadosocker, ägg, mjöl och kardemumma med en slev till en slät smet. Använd inte elvisp. Häll smeten i formen.

4. Ta upp päronklyftorna ur lagen och tryck ner dem i kaksmeten.

5. Grädda i mitten av ugnen 30-35 minuter. Kakan ska fortfarande vara kladdig när den är klar. Skär kakan i bitar och pudra över florsocker.
 

/S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0