Julstök...

Japp precis som rubriken lyder har jag julstökat idag. Jag började med att gå på julmarknad, när jag kom hem senare började jag med att fixa julklappar, och allt slutade med att jag bakade pepparkakor. Jag försöker verkligen få kakorna så tunna som möjligt, men det är så svårt. Antingen blir de för tjocka när de varit i ugnen eller så gör man de så tunna att det inte går att ta upp dem från bordet XD

Men jag tycker nog att de blev rätt bra:) Innan julafton hade jag tänkt att gör egen pepparkaksdeg, idag körde jag med Skogaholms, och det fungerar ju väldigt bra det med.

Jag hade tänkt att baka lite kola sedan, får se hur det går. Ska försöka lägga upp bilder på kakorna jag bakar lite senare någon dag :)

Har förresten fixat en receptsamling nu som jag sparar alla goda (både prövade och icke prövade) recept i! Sitter just nu och river ut recept ur gamla tidningar.

Här kommer ett Pepparkaksrecept för er som vill prova på att göra egen deg denna jul!

Du behöver (ca 200 st)
1 1/2 hg smör
5 dl socker
2 dl sirap
2 dl vatten
1 msk kanel
1 msk ingefära
1 msk nejlikor
1 msk bikarbonat
1 1/2 l vetemjöl

Gör så här
Rör smör (eller margarin) socker och sirap smidigt. Tillsätt vatten, kryddor och bikarbonat och arbeta in mjölet. Arbeta degen smidig på bakbordet. Låt vila över natten. Kavla ut degen ganska tunt och tag ut kakor med mått (formar) Dessa överföres till plåt och gräddas vid 250 grader i ca 4 min.


Tänk på att degen ska vila över natten!

Återkommer senare!

/S










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0